Malou Akkerman, Jursite, trainer
Module 1: De verwerking van persoonsgegevens. Elke onderneming krijgt ermee te maken. Ze zijn noodzakelijk voor jou om te kunnen ondernemen. Want als je niet weet wat het e-mailadres of een telefoonnummer van een klant is wordt het voor jou al lastig om contact te onderhouden. Maar de AVG heeft wel wat regels opgesteld over hoe jij met die gegevens om moet gaan. Daardoor is het belangrijk dat je goed in kaart brengt welke gegevens je verzameld en hoe je die beschermt. In deze module gaan we beginnen met het opbouwen van een verwerkingsregister. Dat is een klus die wij graag over meerdere modules uitspreiden.
De template die Malou beschikbaar heeft gesteld voor je vind je hier.
Module 2: In de eerste module ben je begonnen met het invullen van de template van het verwerkingsregister. Het is fijn dat je nu in beeld hebt met welke gegevens je allemaal te maken hebt. Maar volgens de AVG ben je ook verplicht om de reden van verzameling op te geven. Gelukkig heeft Malou hier in haar template rekening mee gehouden. Dat is dan ook de opdracht in deze module. Vul in waarom je persoonsgegevens verzameld. Voor sommige gegevens is dat vast heel logisch. Bijvoorbeeld het telefoonnummer of e-mailadres om contact te kunnen houden. Andere gegevens kunnen heel specifiek voor jouw contacten zijn. Dus zorg ervoor dat je kunt verantwoorden waarom je deze gegevens verzameld. Pak het verwerkingsregister van gisteren er weer bij en vul de volgende kolom, de doeleinden, in.
Module 3: Dit is de laatste module waarin we aan de slag gaan met het verwerkingsregister. We hebben de persoonsgegevens verzameld, we hebben de doeleinden in kaart gebracht en vandaag bekijken we of die doeleinden ook rechtvaardig zijn. Dit doen we aan de hand van de grondslagen. Dat de verzamelde persoonsgegevens gerechtvaardigd worden door deze grondslagen is ook weer vastgelegd in de AVG. In de video hieronder legt Malou uit welke grondslagen er allemaal zijn en wat deze betekenen. Daarna kun je in een handomdraai je verwerkingsregister afmaken.
Module 4: Als ondernemer lever jij een product of dienst. Dat is niet zonder risico’s. Want wat gebeurd er wanneer jouw klant een andere verwachting had? Moet jij het dan koste wat kost gaan verbeteren of kun je je daar tegen beschermen? Je wil zoveel mogelijk misverstanden tussen jou en je klant voorkomen. In deze module ga je dan ook je risico’s in kaart brengen. Waar zouden door jouw werkzaamheden conflicten kunnen ontstaan met klanten en andere stakeholders? Malou vertelt waar je op moet letten.
Module 5: Een offerte of opdrachtovereenkomst maak je zodat de verwachtingen van jou en je klant goed op elkaar zijn afgestemd. Je maakt duidelijk wat je gaat doen/leveren, wat het resultaat daarvan is en hoeveel dat dan kost. Zo manage je de verwachting van de klant, waardoor je misverstanden voorkomt. In deze module pas je de template die Malou heeft gemaakt aan voor jouw bedrijf. Zo heb je een goede versie voor je offertes of opdrachtovereenkomsten. Mocht je die al hebben dan kun je jouw offerte checken aan de hand van dit template. In de video geeft Malou aan waar je op moet letten. Verkoop je een product? Download dan hier jouw opzet. Verkoop je een dienst? Download dan jouw opzet hier. Fijn he, zo’n top juriste! Neemt jou al het werk uit handen.
Na deze training weet jij:
Even iets over mij.
Ondernemers worstelen regelmatig met de juridische kant van hun bedrijf. Ze schakelen vaak pas een jurist in als ze tegen een probleem aanlopen of als een procedure onvermijdelijk is. Onnodig. De juridische wereld zou meer een ondersteunende rol moeten aannemen. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom verlaag ik met mijn bedrijf de drempel voor ondernemers om een jurist in te schakelen. Ik help hen om alle juridische processen in het bedrijf op orde te krijgen.
Het mooist aan mijn werk vind ik het meedenken met ondernemers over hoe ze hun juridische processen het beste kunnen inrichten. Als er een probleem is, blijkt vaak dat er in het proces dat eraan voorafging al veel dingen niet goed zijn gegaan. Ik wil die problemen juist voor zijn en zorgen dat iedere ondernemer alles goed op een rijtje heeft. Hier horen onder andere goede algemene voorwaarden en contracten bij die echt passen bij het bedrijf en bij de boodschap die je als bedrijf wilt uitdragen. Wil je zakelijke documenten? Geen probleem. Of liever een beetje humor in je documenten? Kan geregeld worden. Kort en krachtig? Perfect.
Eigenlijk maak ik juridische maatpakken. Daarvoor kijk ik altijd naar wat je als ondernemer nodig hebt, waar je risico’s loopt en wat bij jou voor juridische rust zorgt. Zo heb je documenten die echt bij jou en je bedrijf passen. En ik zie steeds weer hoe opgelucht ondernemers zijn als alles eenmaal goed geregeld is.