Meld je nu aan en krijg direct toegang tot alle geweldige webinars. En voor slechts 20 euro per jaar krijgt u toegang tot meer dan 140 trainingen!
Al meer dan 15.000 ondernemers gingen u voor!
BLOG – Laten we eerlijk zijn, er komt best veel op je af als (nieuwe) ondernemer. Een belangrijke en tevens ingewikkelde zaak is de boekhouding. Hoe ga je hier mee om en wat is belangrijk om te weten? We hebben hier alvast 3 tips voor je.
Tip 1: Leg je inkoopfacturen vast
Alle administratie moet je 7 jaar bewaren van de belastingdienst. De inkoopfacturen vormen de basis voor de hoeveelheid btw die je mag aftrekken van de btw die je vervolgens moet afdragen aan de belastingdienst. Veel ondernemers slaan tegenwoordig de facturen als pdf-bestand op. Heb je een online boekhoudprogramma? Dan hoef je waarschijnlijk alleen maar een foto te maken van de facturen. Een app koppelt de factuur dan meteen aan een leverancier.
Tip 2: Maak inzichtelijk wat in je kas zit en wat er uit gaat
Of je nu facturen verstuurt of juist ergens een winkeltje hebt, het is cruciaal om bij te houden wat er bij jou in- en uitgaat qua geldstromen. Je hebt als ondernemer met twee btw-tarieven te maken, namelijk het 9%-tarief en het 21%-tarief. Je hebt te maken met 9% btw als je bijvoorbeeld etenswaren verkoopt of inkoopt, maar er zijn ook andere goederen en diensten waar 9% btw op zit. Kijk bij de Belastingdienst na waar jouw goederen en diensten onder vallen. De meeste ondernemers, in bijvoorbeeld de dienstverlening, hebben te maken met 21% btw. Let op, btw is geen vorm van inkomsten.
Met een boekhoudprogramma is het heel eenvoudig om je omzet- en btw-bedragen te verwerken. Tevens kan je daar in ook mooi het overzicht houden. Heb je geen boekhoudprogramma? Zorg er dan voor dat je een Microsoft Excel held bent zodat je het overzicht houdt, want zonder overzicht van je kassa kom je al snel in de knoei. Overigens kan het ook handig zijn om jouw boekhouding uit te besteden als je dat liever hebt.
Tip 3: Doe op tijd btw-aangifte
Elke ondernemer gaat minstens wel één keer de mist in, de btw-aangifte vergeten! Ondernemers zijn verplicht om btw-aangifte te doen. Dit moet elke maand, elk kwartaal of elk jaar, dit hangt af van de hoeveelheid omzet die je onderneming maakt. Dit zal voor de meeste ZZP-ers elk kwartaal moeten. De btw-aangifte heeft een deadline, namelijk de laatste dag van de maand ná de periode waarover btw-aangifte moet worden gedaan. Dus als je kwartaalaangifte doet over Q1 dan moet de aangifte uiterlijk 30 april worden gedaan. Zet alle data alvast in je agenda!
Heb je een boekhoudprogramma? Dan zal je waarschijnlijk een deel kunnen automatiseren zodat je het niet vergeet. Doe je het handmatig? Log dan in bij de Belastingdienst en vul de gegevens in. Het vergeten van deze aangifte kost je 65 euro in de vorm van een boete. Dat is dan toch wel zonde.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Probeer nu gratis!
Meld je gratis aan en kijk alle webinars terug. Voor 20 euro per jaar krijg je ook toegang tot alle videotrainingen en collectiviteitskortingen voor verzekeringen voor ondernemers. Al meer dan 15.000 ondernemers gingen je voor!